Piotr Faryna ピョートル・ファリナ
W galerii stopniowo będę starał sie zaprezentować dzieła wybitnych twórców laki.
Shibata Zeshin (柴田 是真, 1807 - 1891) był japońskim malarzem, lakiernikiem i grafikiem późnego okresu Edo i wczesnej ery Meiji. Pochodził z rodziny rzeźbiarzy w drewnie. Kametaro, jak nazywano Zeshin w dzieciństwie, uczył się u lakiernika Koma Kansai II oraz malarstwa pod kierunkiem Suzuki Nanrei, wielkiego malarza szkoły Shijō. Właśnie podczas pobytu u Nanrei nadano mu imię Zeshin. Zeshin poznał nie tylko podstawy malarstwa i szkicowania, ale znał tez poezję haiku i waka, historię, literaturę i filozofię. Przyjaźnił się z wielkim artystą ukiyo-e, Utagawa Kuniyoshi. Zeshin uczył się później u innych wielkich artystów szkoły z Kioto, w tym Maruyamy Ōkyo, Okamoto Toyohiko i Goshina. Namalował wiele obrazów, lecz znany był przede wszystkim ze swojej pracy z laką. Koma Kansai zmarł w 1835 roku, a Zeshin odziedziczył warsztat Szkoły Koma. Zeshin oprócz złota i srebra używał brązu, który symulował wygląd i fakturę żelaza, oraz szeregu innych substancji i stylów dekoracyjnych. Wiele jego dzieł odzwierciedla koncepcję wabi, czyli piękna i elegancji w prostych środkach wyrazu.
SHIBATA ZENSHIN
KAJIKAWA
Kajikawa to bardzo znana rodzina lakierników. Tworzyli w okresie XVII - XIX wieku. Specjalizowali się w inro. Zdobili w wielu technikach od togidashi do precyzyjnego kirikane. W rodzinie z pokolenia na pokolenie występowali Kajikawa od I do V lecz najbardziej znanym przedstawicielem był jeden z ostatnich potomków , tworzący w XIX wieku Kajikawa Bunryusai.
Znany także jako Kozan (1772-1845) Urodzony w Edo jeden z najzdolniejszych artystów laki tego okresu. Wzorował sie na dziełach Korina, choć tylko w stylistyce bowiem jego prace były delikatne i i płaskie. Jego uczniami byli Nakayama Komin i Ogawa Shomin. Szczególnie upodobał techniki hiramaki-e. Wspópracował z malarzem Hoitsu.
YOYUSAI HARA
Shiomi Masanari 塩見政誠 (1646–1719) Znany artysta laki. Urodzony w Kioto, był uczniem szkoły Koma i specjalizował sie w technice togidashi. Jego prace charakteryzuja sie delikatnością, niezwykłą klarownością i jakością jesli chodzi np. o technike nashiji.
MASANARI SHIOMI
Ogawa Haritsu 小川破笠 "Ritsuo" (1663-1747) malrz i artysta laki. Tworzył w niekonwencjonalny sposób będąc inspiracja dla wielu innych. Stosował i łaczył różnorodne materiały do zdobienia wykorzystując kontrasty i nowatorskie pomysły. Tworzył współczesnie z Korinem nawiązywał do szkoły Koetsu. Wszechstronnie utalentowany byłtakże malarzem( szkoła Tosa) i poeta( uczeń Basho). Szczególnie preferował inkrustacje z róznych materiałów, stosowanie surowego, nieobrobionego podłoża.
RITSUO
KOETSU HON'AMI; SOETSU TSUCHIDA
Koma to rodzina wybitna wśród artystów laki. Członkowie tej szkoły byli aktywni od początku XII wieku az do końca XIX wieku. Pod nazwiskiem Koma tworzyło wielu lakierników ( Koma od I do XII ( m.in. Kyuhaku, Kyuzo, Seibei, Genzo) i wielu innych. Oprócz tego istnieli artyści z rodziny Koma Kansai - ci po których schedę objął Shibata Zenshin. Koma specjalizowali się w różnych technikach w tym łączeniem kolorowej ( czerwonej) laki z metalicznymi proszkami uzyskując niezwykły połysk przy pracach z takamakie i togidashi. Pracowali w tym samym czasie co Kajikawa i często byli porównywani.
KOMA
To inro jest ciekawym przykładem zastosowania wielu technik naraz. Kajikawa Bunryusai użył takamakie, togidashi, hiramakie, kinfun, ginfun, raden, kirikane i kilku innych.
Ogata Kōrin jap. 尾形光琳; (1658-1716) lakiernik, malarz i projektant. Urodził się w Kioto w zamożnej rodzinie kupieckiej, jego młodszy brat Kenzan był znanym garncarzem i malarzem. Studiował u nauczycieli za szkoły Kanō. Kōrin jest znany ze swoich obrazów malowanych na parawanach i ceramice oraz z dzieł jakie zaprojektował i niektóre wykonywał w technice laki japońskiej. Tworzył na suzuribako, inrō i innych przedmiotach. Był kontynuatorem szkoły Rimpa ( założonej przez Hon'ami Kōetsu i Tawaraya Sōtatsu, potem znanej jako szkoła Kōrin. Miał wielu naśladowców co łatwo rozpoznać bowiem jego styl był bardzo charakterystyczny.
KORIN
Słynna rodzina lakierników tworząca w XVIIIi XIX wieku. Stosowali misterne inkrustacje z różnych materiałów. Ich prace sa nieco podobne do szkoły Korin, jednak podczas gdy Korin stosował duże odważne inkrustacje z muszli, Shibayama rzeźbili te inkrustacje w sposób bardziej realistyczny. Łączyli często w jednej pracy materiały takie jak kość słoniowa,, steatyt, metal, skorupa żółwia i koral. Dzieła są drobiazgowo dekoracyjne ale gustownie zaprojektowane. Późniejsze maja mniej subtelności, sa przeładowane i zbyt jaskrawe.
SHIBAYAMA
Znany także jako Kozan (1772-1845) Urodzony w Edo jeden z najzdolniejszych artystów laki tego okresu. Wzorował sie na dziełach Korina, choć tylko w stylistyce bowiem jego prace były delikatne i i płaskie. Jego uczniami byli Nakayama Komin i Ogawa Shomin. Szczególnie upodobał techniki hiramaki-e. Wspópracował z malarzem Hoitsu.
YOYUSAI HARA
Shiomi Masanari 塩見政誠 (1646–1719) Znany artysta laki. Urodzony w Kioto, był uczniem szkoły Koma i specjalizował sie w technice togidashi. Jego prace charakteryzuja sie delikatnością, niezwykłą klarownością i jakością jesli chodzi np. o technike nashiji.
MASANARI SHIOMI
Ogawa Haritsu 小川破笠 "Ritsuo" (1663-1747) malrz i artysta laki. Tworzył w niekonwencjonalny sposób będąc inspiracja dla wielu innych. Stosował i łaczył różnorodne materiały do zdobienia wykorzystując kontrasty i nowatorskie pomysły. Tworzył współczesnie z Korinem nawiązywał do szkoły Koetsu. Wszechstronnie utalentowany byłtakże malarzem( szkoła Tosa) i poeta( uczeń Basho). Szczególnie preferował inkrustacje z róznych materiałów, stosowanie surowego, nieobrobionego podłoża.
RITSUO
KOETSU HON'AMI; SOETSU TSUCHIDA
Koma to rodzina wybitna wśród artystów laki. Członkowie tej szkoły byli aktywni od początku XII wieku az do końca XIX wieku. Pod nazwiskiem Koma tworzyło wielu lakierników ( Koma od I do XII ( m.in. Kyuhaku, Kyuzo, Seibei, Genzo) i wielu innych. Oprócz tego istnieli artyści z rodziny Koma Kansai - ci po których schedę objął Shibata Zenshin. Koma specjalizowali się w różnych technikach w tym łączeniem kolorowej ( czerwonej) laki z metalicznymi proszkami uzyskując niezwykły połysk przy pracach z takamakie i togidashi. Pracowali w tym samym czasie co Kajikawa i często byli porównywani.
KOMA
To inro jest ciekawym przykładem zastosowania wielu technik naraz. Kajikawa Bunryusai użył takamakie, togidashi, hiramakie, kinfun, ginfun, raden, kirikane i kilku innych.
Ogata Kōrin jap. 尾形光琳; (1658-1716) lakiernik, malarz i projektant. Urodził się w Kioto w zamożnej rodzinie kupieckiej, jego młodszy brat Kenzan był znanym garncarzem i malarzem. Studiował u nauczycieli za szkoły Kanō. Kōrin jest znany ze swoich obrazów malowanych na parawanach i ceramice oraz z dzieł jakie zaprojektował i niektóre wykonywał w technice laki japońskiej. Tworzył na suzuribako, inrō i innych przedmiotach. Był kontynuatorem szkoły Rimpa ( założonej przez Hon'ami Kōetsu i Tawaraya Sōtatsu, potem znanej jako szkoła Kōrin. Miał wielu naśladowców co łatwo rozpoznać bowiem jego styl był bardzo charakterystyczny.
KORIN
Facebook https://www.facebook.com/piotr.faryna
Co prawda nie mam zamiaru zbierać, przetwarzać, udostępniać ani gromadzić danych osobowych w związku z prowadzeniem tej strony, jednak gdyby coś takiego się zdarzyło, to oświadczam niniejszym, ze: administratorem danych osobowych jest Piotr Faryna. Pani/Pana dane mogą być udostępniane/przekazywane wyłącznie w przypadkach wskazanych w przepisach na wezwanie uprawnionych instytucji. Masz prawo do żądania wglądu, zmiany lub usunięcia Twoich danych.
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.