Piotr Faryna    ピョートル・ファリナ

W galerii stopniowo będę starał sie zaprezentować  dzieła  wybitnych twórców laki. 

  Shibata Zeshin (柴田 是真, 1807 - 1891) był japońskim malarzem, lakiernikiem i grafikiem późnego okresu Edo i wczesnej ery Meiji. Pochodził z rodziny rzeźbiarzy w drewnie. Kametaro, jak nazywano Zeshin w dzieciństwie, uczył się u lakiernika Koma Kansai II oraz malarstwa pod kierunkiem Suzuki Nanrei, wielkiego malarza szkoły Shijō. Właśnie podczas pobytu u Nanrei nadano mu imię Zeshin. Zeshin poznał nie tylko podstawy malarstwa i szkicowania, ale znał tez poezję haiku i waka, historię, literaturę i filozofię. Przyjaźnił się z wielkim artystą ukiyo-e, Utagawa Kuniyoshi. Zeshin uczył się później u innych wielkich artystów szkoły z Kioto, w tym Maruyamy Ōkyo, Okamoto Toyohiko i Goshina. Namalował wiele obrazów, lecz znany był przede wszystkim ze swojej pracy z laką. Koma Kansai zmarł w 1835 roku, a Zeshin odziedziczył warsztat Szkoły Koma. Zeshin oprócz złota i srebra używał brązu, który symulował wygląd i fakturę żelaza, oraz szeregu innych substancji i stylów dekoracyjnych. Wiele jego dzieł odzwierciedla koncepcję wabi, czyli piękna i elegancji w prostych środkach wyrazu.

SHIBATA ZENSHIN

KAJIKAWA

Kajikawa to bardzo znana  rodzina lakierników. Tworzyli w okresie  XVII - XIX wieku. Specjalizowali się w inro.  Zdobili  w wielu technikach od togidashi do precyzyjnego kirikane. W  rodzinie  z pokolenia na pokolenie występowali Kajikawa  od I do V lecz najbardziej znanym przedstawicielem był  jeden z ostatnich potomków , tworzący w XIX wieku Kajikawa Bunryusai. 

 Znany także jako Kozan (1772-1845) Urodzony w Edo jeden z najzdolniejszych artystów laki tego okresu. Wzorował sie na dziełach Korina, choć tylko w stylistyce bowiem jego prace były delikatne i  i płaskie. Jego uczniami byli  Nakayama Komin i  Ogawa Shomin. Szczególnie upodobał techniki hiramaki-e. Wspópracował z malarzem Hoitsu.

YOYUSAI HARA

Shiomi Masanari 塩見政誠 (1646–1719)  Znany artysta laki. Urodzony w Kioto, był uczniem szkoły Koma i specjalizował sie w technice togidashi. Jego prace charakteryzuja sie  delikatnością, niezwykłą klarownością i jakością jesli chodzi np. o technike nashiji. 

MASANARI SHIOMI

Ogawa Haritsu 小川破笠  "Ritsuo" (1663-1747)  malrz i artysta laki. Tworzył w niekonwencjonalny sposób będąc inspiracja dla wielu innych. Stosował i łaczył  różnorodne materiały do zdobienia wykorzystując kontrasty i nowatorskie pomysły. Tworzył współczesnie z Korinem nawiązywał do szkoły Koetsu. Wszechstronnie utalentowany byłtakże malarzem( szkoła Tosa) i poeta( uczeń Basho). Szczególnie preferował  inkrustacje z róznych materiałów, stosowanie  surowego, nieobrobionego podłoża.

RITSUO

Hon'ami Kōetsu (jap. 本阿弥 光悦; 1558–1637) był japońskim kaligrafem, rzemieślnikiem, lakiernikiem, garncarzem, ogrodnikiem, koneserem mieczy i wielbicielem ceremonii parzenia herbaty. Powszechnie uważa się, że jego prace zainspirowały powstanie szkoły malarstwa Rinpa. Kōetsu urodził się w rodzinie polerujących miecze i koneserów. Hon'ami osiągnął sukces w ceramice, lace i ceramice w wyniku swojego zainteresowania japońską ceremonią parzenia herbaty. Lakierowanie było kolejną dziedziną, w której Kōetsu był innowacyjny i bardzo aktywny. Choć wcześniejsze przypisywane mu prace są dość konserwatywne, już pod koniec XVI i na początku XVII wieku zaczął stosować szereg nowatorskich technik. Specjalizował się w projektach wykorzystujących cynę, ołów i inne metale nieszlachetne, a także złoto i macicę perłową.
Soetsu Tsuchida  (artysta tworzacy w XVII wieku)  uczeń Koetsu. 

KOETSU HON'AMI; SOETSU TSUCHIDA

Koma to rodzina  wybitna wśród artystów laki.  Członkowie  tej szkoły byli aktywni od początku XII wieku az do końca XIX wieku. Pod nazwiskiem Koma tworzyło wielu lakierników ( Koma od I do XII ( m.in. Kyuhaku, Kyuzo, Seibei, Genzo) i wielu innych. Oprócz tego istnieli artyści z rodziny Koma Kansai - ci po których schedę objął  Shibata Zenshin. Koma specjalizowali się w różnych technikach w tym łączeniem kolorowej ( czerwonej) laki z metalicznymi proszkami uzyskując niezwykły połysk przy pracach z takamakie i togidashi. Pracowali w tym samym czasie co Kajikawa i często byli porównywani.

KOMA

To inro jest ciekawym przykładem zastosowania wielu technik naraz. Kajikawa Bunryusai  użył  takamakie, togidashi, hiramakie, kinfun,  ginfun,  raden, kirikane i kilku innych.

Ogata Kōrin jap. 尾形光琳; (1658-1716) lakiernik, malarz i projektant. Urodził się w Kioto w zamożnej rodzinie kupieckiej, jego młodszy brat Kenzan był znanym garncarzem i malarzem. Studiował u nauczycieli za szkoły Kanō. Kōrin jest znany ze swoich obrazów malowanych na parawanach i ceramice oraz z dzieł jakie zaprojektował i niektóre wykonywał w technice laki japońskiej. Tworzył na suzuribako, inrō i innych przedmiotach. Był kontynuatorem szkoły Rimpa ( założonej przez Hon'ami Kōetsu i Tawaraya Sōtatsu, potem znanej jako szkoła Kōrin. Miał wielu naśladowców co łatwo rozpoznać bowiem jego styl był bardzo charakterystyczny.

KORIN

 Słynna rodzina lakierników tworząca  w XVIIIi XIX wieku. Stosowali misterne  inkrustacje z różnych materiałów. Ich prace sa nieco podobne do szkoły Korin, jednak podczas gdy Korin stosował duże odważne inkrustacje z muszli, Shibayama  rzeźbili te inkrustacje w sposób bardziej realistyczny. Łączyli często  w jednej pracy materiały takie jak kość słoniowa,, steatyt, metal, skorupa żółwia i koral. Dzieła są  drobiazgowo dekoracyjne ale gustownie zaprojektowane. Późniejsze  maja mniej subtelności, sa przeładowane i zbyt jaskrawe.

SHIBAYAMA

 Znany także jako Kozan (1772-1845) Urodzony w Edo jeden z najzdolniejszych artystów laki tego okresu. Wzorował sie na dziełach Korina, choć tylko w stylistyce bowiem jego prace były delikatne i  i płaskie. Jego uczniami byli  Nakayama Komin i  Ogawa Shomin. Szczególnie upodobał techniki hiramaki-e. Wspópracował z malarzem Hoitsu.

YOYUSAI HARA

Shiomi Masanari 塩見政誠 (1646–1719)  Znany artysta laki. Urodzony w Kioto, był uczniem szkoły Koma i specjalizował sie w technice togidashi. Jego prace charakteryzuja sie  delikatnością, niezwykłą klarownością i jakością jesli chodzi np. o technike nashiji. 

MASANARI SHIOMI

Ogawa Haritsu 小川破笠  "Ritsuo" (1663-1747)  malrz i artysta laki. Tworzył w niekonwencjonalny sposób będąc inspiracja dla wielu innych. Stosował i łaczył  różnorodne materiały do zdobienia wykorzystując kontrasty i nowatorskie pomysły. Tworzył współczesnie z Korinem nawiązywał do szkoły Koetsu. Wszechstronnie utalentowany byłtakże malarzem( szkoła Tosa) i poeta( uczeń Basho). Szczególnie preferował  inkrustacje z róznych materiałów, stosowanie  surowego, nieobrobionego podłoża.

RITSUO

Hon'ami Kōetsu (jap. 本阿弥 光悦; 1558–1637) był japońskim kaligrafem, rzemieślnikiem, lakiernikiem, garncarzem, ogrodnikiem, koneserem mieczy i wielbicielem ceremonii parzenia herbaty. Powszechnie uważa się, że jego prace zainspirowały powstanie szkoły malarstwa Rinpa. Kōetsu urodził się w rodzinie polerujących miecze i koneserów. Hon'ami osiągnął sukces w ceramice, lace i ceramice w wyniku swojego zainteresowania japońską ceremonią parzenia herbaty. Lakierowanie było kolejną dziedziną, w której Kōetsu był innowacyjny i bardzo aktywny. Choć wcześniejsze przypisywane mu prace są dość konserwatywne, już pod koniec XVI i na początku XVII wieku zaczął stosować szereg nowatorskich technik. Specjalizował się w projektach wykorzystujących cynę, ołów i inne metale nieszlachetne, a także złoto i macicę perłową.
Soetsu Tsuchida  (artysta tworzacy w XVII wieku)  uczeń Koetsu. 

KOETSU HON'AMI; SOETSU TSUCHIDA

Koma to rodzina  wybitna wśród artystów laki.  Członkowie  tej szkoły byli aktywni od początku XII wieku az do końca XIX wieku. Pod nazwiskiem Koma tworzyło wielu lakierników ( Koma od I do XII ( m.in. Kyuhaku, Kyuzo, Seibei, Genzo) i wielu innych. Oprócz tego istnieli artyści z rodziny Koma Kansai - ci po których schedę objął  Shibata Zenshin. Koma specjalizowali się w różnych technikach w tym łączeniem kolorowej ( czerwonej) laki z metalicznymi proszkami uzyskując niezwykły połysk przy pracach z takamakie i togidashi. Pracowali w tym samym czasie co Kajikawa i często byli porównywani.

KOMA

To inro jest ciekawym przykładem zastosowania wielu technik naraz. Kajikawa Bunryusai  użył  takamakie, togidashi, hiramakie, kinfun,  ginfun,  raden, kirikane i kilku innych.

Ogata Kōrin jap. 尾形光琳; (1658-1716) lakiernik, malarz i projektant. Urodził się w Kioto w zamożnej rodzinie kupieckiej, jego młodszy brat Kenzan był znanym garncarzem i malarzem. Studiował u nauczycieli za szkoły Kanō. Kōrin jest znany ze swoich obrazów malowanych na parawanach i ceramice oraz z dzieł jakie zaprojektował i niektóre wykonywał w technice laki japońskiej. Tworzył na suzuribako, inrō i innych przedmiotach. Był kontynuatorem szkoły Rimpa ( założonej przez Hon'ami Kōetsu i Tawaraya Sōtatsu, potem znanej jako szkoła Kōrin. Miał wielu naśladowców co łatwo rozpoznać bowiem jego styl był bardzo charakterystyczny.

KORIN

Facebook    https://www.facebook.com/piotr.faryna

Co prawda nie mam zamiaru zbierać,  przetwarzać, udostępniać ani  gromadzić danych osobowych w związku z prowadzeniem tej strony, jednak gdyby coś takiego się zdarzyło, to  oświadczam niniejszym, ze: administratorem danych osobowych jest Piotr Faryna. Pani/Pana dane  mogą  być udostępniane/przekazywane wyłącznie w przypadkach wskazanych w  przepisach na wezwanie uprawnionych instytucji. Masz prawo do żądania wglądu, zmiany lub usunięcia  Twoich danych.

Kontakt

Menu

Mój profil

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.